Professor A. Razak Mohaideen

Posted by photocom90 | | Posted on Monday, October 19, 2009

Abdul Razak Mohaideen adalh seorang diektor filem Malaysia yang telah mengarah lebih 20 filem dalam pasaran Malaysia. Selepas memperolehi Ijazah dalam kewartawanan, Mohaideen bekerja sebagai penulis skrip sebelum berubah ke pengarahan. Mohaideen memperoleh Master of Art in Film and Television Fiction from Sheffield Hallam University, United Kingdom pada tahu 1997. beliau muncul sebagai pengarah dengan filem Gemerlapan

Kemunculan Terbaru


Beberapa filem terkini oleh Prof Razak telah membawa pembaharuan. Ini termasuklah 'Duyung' dan 'Cinta U-Turn'. Mengikut sumber-sumber yang boleh dipercayai, filem terbarunya mungkin akan membuat para pengkritik terdiam. beliau membawa gaya yang berbeza seperti yang kita lihat di dalam filem Duyung dan Cinta U-Turn. Penerbit Eksekutif bagi filem Prof Razak, En Latiff Mohaideen, yakin bahawa mereka hanya menunggu masa sebelum Prof Razak dan Lineclear Motion Sdn Bhd mendapat pengiktirafan pada peringkat antarabangsa. Filem Cinta U-Turn adalah hasil usaha sama diantara Lineclear Motion Pictures dan Pyramid Shamira( syarikat yang ditubuhkan di India yang mengkhususkan untuk filem dan pengedaran.) En Latiff berkata, " kami hanya menunggu masa sebelum kami sampai ke peringkat antarabangsa, Insya Allah.



Filem pertama Mohaideen selepas meninggalkan MMP, Bujang Senang, adalah sebuah kejayaan hasil dari Lineclear Motion Pictures Sdn Bhd sebanyak lebih RM 3 million di dalam box office Malaysia. Ini jelas menunjukkan bahawa kerjanya adalah manatap dan beliau tidak terlalu berharap kepada MMP. Selepas pelancaran filem Bujang Senang, Mohaideen mengarahkan filem box office seterusnya yang bertajuk Nana Tanjung yang mengutip Keuntungan sebanyak RM 3.1 million. Mohaideen mencipta reputasinya sendiri dan kesemua filemnya dapat menarik perhatian penonton tempatan seperti wabak. Mohaideen adalah pengarah Malaysia yang pertama yang menghasilkan semula hasil kerjanya ke filem Thai. Cinta kolestrol dilakonkan semula dan dihasilkan dalam versi Thai "kolestrol Teerak dan menjadi popular di Thailand. Projek terbarunya, adalah sebuah filem aksi antarabangsa yang bertajuk Dead End, ia adalah usaha sama diantara MySiam Ventures Sdn Bhd dan Prime Film International C. Ltd., dan kerjasama dengan Thai Film studio In Dream Production/ Pechpanna Productions.






Antara karya-karya beliau adalah:




2009 - Skrip 7707 - (Director)
2009 - Rasukan Ablasa - (Director, Story)
2009 - Sifu & Tongga - (Director, Story)
2008 - Cinta U-Turn - (Director, Story)
2008 - Duyung - (Director, Screenplay, Story)
2007 - Nana Tanjung 2 - (Director, Story)
2007 - Otai - (Director, Story)
2006 - Nana Tanjung - (Director, Screenplay, Story)
2006 - Bujang Senang - (Director, Story)
2006 - Main-Main Cinta - (Director, Story)
2005 - Anak Mami Kembali - (Director, Story)
2005 - Lady Boss - (Director, Story)
2005 - Cinta Fotokopi - (Director, Story)
2005 - Potret Mistik - (Director, Story)
2004 - Tangkai Jering - (Director, Story)
2004 - Tujuh Perhentian - (Director)
2004 - I Know What U Did Last Raya - (Director)
2004 - Tujuh Perhentian - (Screenplay)
2004 - Hingga Hujung Nyawa - (Director, Story)
2004 - Kuliah Cinta - (Director, Screenplay, Story)
2003 - Jutawan Fakir - (Director, Art Director, Story)
2003 - Cinta Kolestrol - (Director, Story)
2003 - Mami Jarum Junior - (Screenplay, Story)
2003 - Mistik - (Director, Screenplay, Story)
2002 - Mami Jarum - (Director, Screenplay, Story)
2002 - Anak Mami The Movie - (Director)
1997 - Gemerlapan - (Director, Screenplay)

Comments (0)

Post a Comment